/ Forskning
Oversigt
- Sammenhængen er veldokumenteret i flere forskellige populationer, som viser en overensstemmende dosis-responsrelation, dvs. lavere risiko ved højere forbrugsniveauer. Hver ekstra kop kaffe op til 6-8 kopper/dag (almindelig eller koffeinfri) er forbundet med en 5-10 % lavere risiko for at udvikle type 2-diabetes.
- Den statistisk signifikante sammenhæng er, sammen med den overensstemmende dosis-responsrelation, en kraftig indikation på en sand sammenhæng mellem moderat kaffeforbrug og lavere incidens af type 2-diabetes.
- Hvad der stadig mangler, er en plausibel mekanisme, der forklarer denne sammenhæng. De aktuelle fund er stadig kontroversielle, selv om nye observationer af kaffeforbrugs gunstige effekt på visse markører for subklinisk inflammation er lovende.
- Studier, der er publiceret gennem de sidste fem år, tyder samstemmende på, at et regelmæssigt, moderat kaffeforbrug er forbundet med en nedsat risiko for at udvikle type 2-diabetes. Der er dog endnu ikke påvist en sikker årsagssammenhæng.
Ja tak, jeg vil gerne modtage nyhedsbrev, når der er noget nyt om kaffe og helbred
Afmeld nyhedsbrev